Een duurzaam Oudenaarde

Thema: Mobiliteit

 

Een goed beleid rond ruimtelijke ordening kan niet zonder een nieuw mobiliteitsplan. We zorgen voor een zo vlot mogelijke doorstroming én zetten in de eerste plaats in op verkeersleefbaarheid en veiligheid. 

Iedereen die dat wil moet zich zo veilig en comfortabel mogelijk te voet of met de fiets kunnen verplaatsen. We verhogen dus de budgetten voor de heraanleg van voetpaden. We maken van Oudenaarde eindelijk een échte fietsstad. Via Vlaamse en provinciale subsidies en eigen middelen trekken we investeringen in ruime, veilige en comfortabele fietspaden in het centrum en de deelgemeenten significant op.

We onderzoeken de mogelijkheid voor turborotondes, bijvoorbeeld op het kruispunt van de N60 met de N8 in Leupegem, om de doorstroom te verbeteren. 

Langs de N60 moeten geluidsschermen, bomen en struiken de leefkwaliteit verhogen.

Kinderen en jongeren moeten zich veilig met de fiets kunnen verplaatsen. De fietsring komt langs of vlak bij alle middelbare scholen, de sportterreinen, het zwembad, het station … en moet als de ruggengraat van ons fietsnetwerk fungeren. De fietsring moet afgewerkt en gesloten worden via de missing link achter het ziekenhuis en de scholen. We uniformiseren en bewegwijzeren de fietsring. 

We maken veilige aftakkingen van de fietsring naar de bedrijventerreinen en naar deelgemeenten, zoals uitgewerkt door de Fietsersbond. 

Het fietspad langs de Marlboroughlaan en de Eindrieskaai leggen we aan de kant van de Schelde. Fietsers vermijden  hierdoor 5 kruispunten.

We zorgen voor veilige en overdekte fietsstallingen aan bushaltes, bij plaatsen waar deelauto’s kunnen opgehaald worden, en in woonstraten met veel rijwoningen, waar mensen hun fietsen niet veilig binnen kunnen stallen.  

We ontvlechten het verkeer waar mogelijk. Concreet betekent dit dat we voor fietsers alternatieven zoeken en uitwerken voor de fietspaden langs gewestwegen. We werken het trage wegen plan verder uit. Zo wordt het Luc Notebaert Pad tussen Mater, Volkegem en Oudenaarde een alternatief voor de N8. 

We maken verder werk van veilige en uniform aangeduide schoolomgevingen. We breiden schoolstraten verder uit en voorzien gemachtigde opzichters bij de scholen waar schoolstraten niet mogelijk zijn,  bijvoorbeeld langs de gewestwegen. We bewaken de naleving van het werfcharter. 

We werken een reglement uit voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen voor bewoners zonder oprit of garage. Als zo'n regeling in het beschermde Brugge kan, moet dat in Oudenaarde ook kunnen. 

We voorzien een carpoolparking langs de N60 in Eine.

We zetten ook in de deelgemeenten verder in op een netwerk van deelauto’s en elektrische deelfietsen. 

Het nieuwe bedrijventerrein Bruwaan-Noord wordt bereikbaar met het openbaar vervoer.

Plaatsen waar zwaargewonden of doden in het verkeer vielen, worden grondig geëvalueerd en aangepast indien nodig.